söndag 20 november 2011

Jeansjacke projekt numbero 1

Tjoe og välkommen till mi blogg!

Jag är en mittimellan ung pajk som har arbetat med jeans och konfektion i ca 6 år, under den tiden har man gåttsta och bitt några smulor neördig när det kommer till det däringana göttiga blåa tyget. För att få ännu mer kunskap så har jag hoppat på en KY-utbildning i Borås som heter proteko. Googla om ni vill veta mer om den.

Timmy är mitt namn och i den här bloggen ska ni få följa mig i min utveckling som "denim tillverkare".
Mina tidigare erfarenheter inom sömnad är en rackarns massa uppläggningar av jeans, några omsydda plagg och en del lagningar av jeans... joepp det var det hela. 

Som tur är så har jag en tösabit som är en hejjare på det där med att konstruera mönster och sy. Så hon ska lära mig allt hon kan. 

Nu följer lite bilder om vad som en så länge har hänt...

 Tyget har äntligen dykt upp i brevlådan. 

 12,75 oz broken twill, blueline selvage från Cone Mills.

 Nu ska det till att konstrueras en jeansjacka utifrån mitt grundmönster. Grundmönstret är mitt första mönster någonsin och det är konstruerat så att det ska sitta som e smäck på mig.
 Efter att jag plittrat ner mitt jackmönster så sydde jag upp vissa delar i en lakans väv, för att kolla så att måtten stämde och det gjorde det ju såklart ;).

 Nu är det äntligen dags att börja pilla på mums tyget


 Dom första stygnen =)


 Så här ser framstycket ut än så länge, fickor, knappar, knapphål och lite götta finlir är kvar. 
Backstycke, samma sak här, det ska till mer pinaler så som en cinch och nitar.
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar